Akreditácia pre program Erasmus+ mládež (2023)
Číslo zmluvy 2023-1-SK01-KA121-SCH-000128365
- Program
- Erasmus+
- Kľúčová akcia
- Vzdelávacia mobilita jednotlivcov
- Typ akcie
- Akreditované projekty mobility učiacich sa a zamestnancov v sektore školského vzdelávania
- Výzva
- 2023
- Kolo
- 1 kolo
- Začiatok projektu
- 01/06/2023
- Koniec projektu
- 31/08/2024
- Trvanie projektu (mesiace)
- 15 mesiacov
Individuálne mobility
Metodologické a jazykové kurzy
Madeira, Portugalsko
- Typ mobility
- Kurzy a školenia
- Účastník mobility
- Mgr. Jana Geročová
- Dátum
- 6. apríl – 14. apríl 2024
- Miesto
- Funchal, Madeira, Portugalsko
- Poskytovateľ
- Learning Together
- Obsah mobility
- TRANSFORMING TEACHING WITH EMOTIONAL INTELLIGENCE
(Implementácia emocionálnej inteligencie do vyučovacieho procesu) - Výstup
- Prezentácia kurzu na pedagogickej porade, správa na web
Metodologický kurz zameraný na emocionálnu inteligenciu vo vyučovacom procese.
Neschopnosť pomenovať a zvládať vnútorné pocity robí problémy mladým ľuďom vo vzťahoch, v škole a neskôr v práci. Konflikty sú prirodzenou súčasťou interakcií v triede. Emocionálne inteligentní žiaci majú schopnosť (alebo sa ju pomaly naučia časom) efektívne riadiť konflikty a nájsť konštruktívne riešenia. Využitím nástroja MoodMeter sa vedia študenti zorientovať v aktuálnom dennom nastavení. Aj za pomoci psychológa sa môžu naučiť stratégie ako predchádzať a riešiť svoje vnútorné konflikty, ktoré si častokrát neuvedomujú.
Ostrov Madeira sa nachádza v Atlantickom oceáne a politicky patrí Portugalsku. Hlavným mestom je Funchal. Nachádza sa tu letisko s jednou z najťažšie pristávajúcich dráh na svete. Taktiež je tu jeden z najvyšších útesov na svete, nad ktorým je presklená plošina (Sky Walk), cez ktorú je číry pohľad do búrlivej zátoky. Ostrov je sopečného pôvodu, ale vznikol pred miliónmi rokov ako hotspot. Dotvorený bol fluviálnymi procesmi a ľudskou činnosťou. Je známy produkciou vína a rumu, ktoré mu zabezpečili slávu už od stredoveku. Na ostrove sa pestuje množstvo rôznych druhov kvetov, niektoré aj endemity. Banánovníky sú na ostrove najviac rozšírené. Najvyšším vrchom je Pico Ruivo (1862 m), na ktorý sa dostanete cez úzky hrebeň pohoria.
V dedinke Camara de Lobos sa istý čas zdržiaval britský štátnik Winston Churchil, ktorý tu rád maľoval čarovné zákutia rybárskeho sveta. Nad mestom Funchal sa nachádzajú 2 botanické záhrady. Levády sú jedinečný zavlažovací systém na Madeire, ktorý umožňuje, aby sa voda zo severu ostrova a hôr dostala do suchších oblastí. Dažďová voda, ktorá sa zachytáva v nádržiach a jazerách, alebo voda z prírodných prameňov sa rozvádza do siete zavlažovacích kanálov. Celková dĺžka týchto kanálov je okolo 2 500 km. Vidíte ich po celom ostrove.
Ostrov sa vplyvom developerskej aktivity mení. Pribúdajú hotely a apartmány. Malé mestá sú spojené kvalitnou sieťou ciest, aj diaľnic, ktoré prechádzajú cez 45 tunelov.
Valencia, Španielsko
- Typ mobility
- Kurzy a školenia
- Účastník mobility
- Mgr. Radomila Bučková
- Dátum
- 22. apríl – 27. apríl 2024
- Miesto
- Valencia, Španielsko
- Poskytovateľ
- Europass Teacher Academy
- Obsah mobility
- ICT as a Tool for a Student-Centered Classroom
Zlepšenie vyučovacích stratégií v rámci vyučovania zameraného na študenta, rozvíjanie podpory aktívneho postoja študentov k vedomostiam a učeniu, spoznanie a efektívna integrácia inovatívnych digitálnych nástrojov v práci na hodine, vytváranie interaktívnych vzdelávacích aktivít, kvízov a testov, efektívne zdieľanie a zhromažďovanie materiálov pomocou rôznych online prístrojov
- Výstup
- Prezentácia kurzu na pedagogickej porade, správa na web
V apríli počas môjho pobytu na Erasmus+ mobilite vo Valencii, som sa zúčastnila kurzu „IKT ako nástroj pre vyučovanie zamerané na študenta“. Cieľom bolo zlepšiť vyučovacie stratégie a podporovať aktívny prístup študentov k učeniu. Naučili sme sa integrovať inovatívne digitálne nástroje do vyučovacej praxe a vytvárať interaktívne vzdelávacie aktivity. Prostredníctvom interaktívnych aktivít sme sa naučili, ako zvýšiť motiváciu, stanoviť pravidlá v triede, poskytnúť jasné pokyny, monitorovať, rozvíjať vzťah, začleniť prácu v pároch a skupinách a získať tipy, ako povzbudiť študentov, aby premýšľali o svojom vlastnom správaní v triede. Okrem toho bola súčasťou kurzu diskusia o tom, čo presne je prevrátená trieda a ako možno túto novú vyučovaciu metódu využiť pri vyučovaní predmetu. Nakoniec sa riešilo hodnotenie a hodnotenie spolu so začlenením študentských portfólií, rubrík a prezentačných stratégií. Na konci tohto kurzu manažmentu triedy sme získali lepší prehľad o tom, aký je rozdiel medzi klasickým vyučovaním „prevrátením“ vlastných tried. Medzi silné stránky radím osobnosť školiteľa. Svojim aktívnym prístupom pomáhal prekonávať jazykovú bariéru všetkých účastníkov. Výborne pripravené učebné materiály.
Účasť na kurze mi priniesla hlavne kontakty s učiteľmi z rôznych krajín, nové informácie o školských systémoch a spôsoboch vyučovania v rôznych európskych krajinách. Získala som zručnosti s využitím nových učebných metód, ktoré určite využijem vo svojom učení.
Okrem odborného obsahu sme mali príležitosť spoznať mestskú atmosféru Valencie, ktorej centrum je plná histórie a kultúry a ktorej pláže sú ideálne na oddych a relaxáciu. Je taktiež známa aj svojou výnimočnou gastronómiou, ktorú sme si mohli vychutnať prostredníctvom tapas, paelly a množstva ďalšieho. Atmosféra mesta je vždy plná energie a života, obzvlášť počas festivalov a osláv. Celkovo moja Erasmus+ mobilita vo Valencii bola skvelou príležitosťou na zlepšenie pedagogických metód a objavovanie tohto fascinujúceho španielskeho mesta.
Valencia, Španielsko
- Typ mobility
- Kurzy a školenia
- Účastník mobility
- Mgr. Martina Hlinková
- Dátum
- 10. jún – 15. jún 2024
- Miesto
- Valencia, Španielsko
- Poskytovateľ
- Europass Teacher Academy
- Obsah mobility
- Environmental Education: Learning and Acting for a Better Future
- Výstup
- Prezentácia kurzu na pedagogickej porade
V dňoch 10. – 15. júna 2024 som sa zúčastnila metodologického kurzu: Environmental education: learning and acting for a better future vo Valencii v Španielsku. Cieľom kurzu bolo byť lepšie pripravený na riešenie vzdelávacích výziev, ktoré predstavujú rozpad životného prostredia a udržateľnosť.
Medzi silné stránky celého kurzu určite patria učitelia z viacerých štátov, s ktorými som počas celého kurzu diskutovala, hľadala riešenia a naučila sa množstvo nových metód vo výučbe environmentálnej otázky. Taktiež sme spolu spoznali nové IKT nástroje, ktoré taktiež sú možné vo výučbe používať: napríklad vytváranie vlastných máp, kde študenti v okolí školy vedia vytvoriť mapu z rastlinstva alebo živočíšstva alebo vytvoriť mapu na hľadanie „pokladu“. Pri takejto hre je dôležitá aktívna práca študentov počas vyučovania a študent je centrom samotnej hodiny. Nové stránky, kde si študent vie vyrátať vlastnú uhlíkovú stopu, GreenComp — európsky rámec kompetencií v oblasti udržateľnosti. Medzi aktivity, pri ktorých sa študenti v rámci školy angažujú: swap oblečenia, rastlín a kníh, environmentálne dni, kde študenti učia svojich rovesníkov prostredníctvom zábavných kvízov a posterov.
Dublin, Írsko
- Typ mobility
- Kurzy a odborná príprava
- Účastník mobility
- Mgr. Viktória Kohl
- Dátum
- 16. jún – 22. jún 2024
- Miesto
- Dublin, Írsko
- Poskytovateľ
- English Matters
- Obsah mobility
-
- inovatívne a efektívne vzdelávacie metodológie,
- využívanie inovatívnych nástrojov, techník a stratégií vo vyučovaní,
- praktické ukážky, workshopy, interaktívne aktivity, skupinová práca a projektové aktivity,
- oboznámenie sa s írskymi reáliami formou exkurzií a vzdelávacích aktivít,
- výmena skúseností a vzdelávacích nástrojov so zahraničnými kolegami,
- rozvoj komunikačných zručností.
- Výstup
- Zverejnenie informácií na stránke školy
Atény, Grécko
- Typ mobility
- Kurzy a školenia
- Účastník mobility
- RNDr. Dagmar Klímová
- Dátum
- 17. jún – 22. jún 2024
- Miesto
- Atény, Grécko
- Poskytovateľ
- Europass Teacher Academy
- Obsah mobility
- Intenzívny kurz anglického jazyka
- Výstup
- Prezentácia kurzu na pedagogickej porade, správa na web
Kurz bol zameraný na zdokonalenie sa v anglickom jazyku, na zlepšenie konverzačných schopností, na vymieňanie si informácií o známych a bežných záležitostiach, na spoznávanie gréckej kultúry a dedičstva. Počas mobility išlo aj o posilnenie interkultúrneho povedomia vytváraním kontaktov s kolegami z iných krajín v Európe a zdieľaním skúseností učiteľov pri učení jazyka.
Budapešť, Maďarsko
- Typ mobility
- Kurzy a školenia
- Účastníci mobility
- Mgr. Katarína Kňazovická,
Mgr. Slavka Ilavská - Dátum
- 30. jún – 6. júl 2024
- Miesto
- Budapešť, Maďarsko
- Poskytovateľ
- CONVERZUM Tudomány Nyelviskola Zrt, Budapešť
- Obsah mobility
- Metodický kurz pre učiteľov stredných škôl
- Výstup
- Prezentácia kurzu na pedagogickej porade, správa na web
Cieľom kurzu „Brain-based learning: Understand how students really learn“ bolo pomôcť pedagógom zlepšiť a urýchliť proces učenia navrhovaním vyučovacích aktivít podľa toho, čo ľudský mozog potrebuje na optimálny výkon. Počas kurzu sme sa aktívne zapájali do skúšania a reflexie rôznych techník. Z prvej ruky sme zažili, ako fungujú techniky založené na poznatkoch o mozgu a ako ľahko ich možno kreatívne aplikovať vo vyučovacom procese. Získali sme poznatky o základných princípoch pozornosti, kontextu, tvorbe pamäťových techník, správnom time-managemente, testovaní a motivácii.
Dublin, Írsko
- Typ mobility
- Kurzy a odborná príprava
- Účastník mobility
- Mgr. Veronika Polomská
- Dátum
- 1. júl – 6. júl 2024
- Miesto
- Dublin, Írsko
- Poskytovateľ
- Europass Teacher Academy Ireland
- Obsah mobility
- English Language Course (Intermediate Level)
- Výstup
- Kurz určený stredne pokročilým trval 30 hodín a zameraný bol na zlepšenie komunikačných schopností v anglickom jazyku. Taktiež bolo jeho súčasťou zlepšenie počúvania, čítania a porozumenia textu aj precvičenie a zopakovanie gramatiky jazyka. Prostredníctvom posluchových cvičení, pracovných listov a komunikačných hier som si zlepšila všetky spomenuté oblasti. Nadobudnuté zručnosti a poznatky budem môcť využiť v pracovnom procese aj v živote. Mobilita mi tiež umožnila spoznať vyučovacie systémy a metódy iných krajín, výmenu skúseností s ďalšími učiteľmi. Poznanie novej krajiny, jej kultúry, umenia a prostredia mi taktiež rozšírilo obzory.
Dublin, Írsko
- Typ mobility
- Kurzy a odborná príprava
- Účastník mobility
- Ing. Mária Helmeczyová
- Dátum
- 1. júl – 6. júl 2024
- Miesto
- Dublin, Írsko
- Poskytovateľ
- Europass Teacher Academy Ireland
- Obsah mobility
- English Language Course (Elementary Level)
- Výstup
- V tomto 30-hodinovom kurze som mala príležitosť preskúmať miestnu kultúru a históriu a spoznať nových ľudí. Rozvinula som si znalosti anglického jazyka, čím som získala väčšiu sebadôveru v hovorení aj písaní. Nadobudnuté skúsenosti a vedomosti budem môcť využiť vo svojej práci aj v živote. Celkovo hodnotím mobilitu veľmi kladne, ako pri organizácii a priebehu samotného kurzu, tak aj v rámci skupinových aktivít a exkurzií.
Praha, Česko
- Typ mobility
- Kurzy a odborná príprava
- Účastník mobility
- Mgr. Katarína Hribová, MA
- Dátum
- 8. júl – 12. júl 2024
- Miesto
- Praha, Česko
- Poskytovateľ
- ITC International Training Center s.r.o., Praha
- Obsah mobility
- Cieľom kurzu bolo zlepšenie kompetencií a zručností v oblasti:
- vedenia tímu či projektu,
- riešenia konfliktnej situácie,
- používania komunikačných zručností.
Kurz pozostával z 11 modulov, ktoré nám priblížili súčasné poznatky a trendy v koučovaní a ich vplyv na fungovanie organizácií. Jednotlivé moduly predstavili rôzne zručnosti a obsahovali množstvo situácií z praxe. Témy modulov boli napríklad:
- Komunikácia ako jeden z nástrojov koučingu,
- Rozdiely medzi koučingom, mentoringom, terapiou, tréningom,
- 4 kroky koučingu: model GROW, model ROSA,
- Rozhovor: spätná väzba, refexia, seba-reflexia.
Mali sme možnosť precvičiť si koučovacie zručnosti prostredníctvom aktivít v skupinách a triádach (kouč, klient, pozorovateľ) a taktiež v rámci mnohých diskusií.
Na kurze sa zúčastnilo 11 účastníkov z viacerých európskych krajín: Slovensko, Maďarsko, Nemecko, Grécko, Litva, Lotyšsko, Rumunsko.
Kurz prebiehal na vysokej úrovni v anglickom jazyku. Pridanou hodnotou bola možnosť zdieľať svoje postrehy a skúsenosti z oblasti vzdelávania s kolegami z ďalších európskych krajín.
- Výstup
- Využitie poznatkov pri práci so študentami, rodičmi a kolegami
Barcelona, Španielsko
- Typ mobility
- Kurzy a školenia
- Účastník mobility
- RNDr. Martina Semešiová
- Dátum
- 11. august – 19. august 2024
- Miesto
- Barcelona, Španielsko
- Poskytovateľ
- EUROPASS Academy of Creativity, S.L.
- Obsah mobility
- Riešenia riadenia triedy pre učiteľov: Nové metodiky, efektívna motivácia, spolupráca a stratégie hodnotenia
- Výstup
- Prezentácia kurzu na pedagogickej porade, správa na web
Prostredníctvom interaktívnych aktivít sme sa na kurze naučili, ako zvýšiť motiváciu, stanoviť pravidlá v triede, poskytnúť jasné pokyny, monitorovať, rozvíjať vzťah, začleniť prácu v pároch a skupinách a získať tipy, ako povzbudiť študentov, aby premýšľali o svojom vlastnom správaní v triede. Okrem toho bola súčasťou kurzu diskusia o tom, čo presne je prevrátená trieda a ako možno túto novú vyučovaciu metódu využiť pri vyučovaní predmetu. Nakoniec sa riešilo hodnotenie a hodnotenie spolu so začlenením študentských portfólií, rubrík a prezentačných stratégií. Na konci tohto kurzu manažmentu triedy sme získali lepší prehľad o tom, aký je rozdiel medzi klasickým vyučovaním „prevrátením“ vlastných tried. Medzi silné stránky radím osobnosť školiteľa. Svojim aktívnym prístupom pomáhal prekonávať jazykovú bariéru všetkých účastníkov. Výborne pripravené učebné materiály.
Účasť na kurze mi priniesla hlavne kontakty s učiteľmi z rôznych krajín, nové informácie o školských systémoch a spôsoboch vyučovania v rôznych európskych krajinách. Získala som zručnosti s využitím nových učebných metód, ktoré určite využijem vo svojom učení.
Job shadowing — pozorovanie pri práci
Poznań, Poľsko
- Typ mobility
- Job shadowing — pozorovanie pri práci
- Účastníci mobility
- Mgr. Martina Fabriciová,
Mgr. Katarína Hribová, MA,
Mgr. Lukáš Lukačín, PhD. - Dátum
- 2. október – 3. október 2023
- Miesto
- Poznań, Poľsko
- Poskytovateľ
- International School of Poznań
- Obsah mobility
- Job shadowing — návšteva školy spojená s konzultáciami a návštevami vyučovacích hodín (chémia, biológia, fyzika, matematika)
- Výstup
-
- prezentácia na IB porade,
- diskusia o možnej implementácii niektorých postupov aplikovaných na ISoP,
- ponuka ďalej spolupracovať s partnerskou školou formou mailovej komunikácie (skúsenosti, materiály, zdroje, …).
V dňoch 2. a 3. októbra 2023 pani profesorky Fabriciová, Hribová a pán profesor Lukačín navštívili Medzinárodnú školu v Poznani v rámci programu Erasmus+. Pozreli sa na hodiny chémie, biológie, angličtiny, EE, fyziky či matematiky, rozprávali sa s IB študentami aj učiteľmi a okrem zážitkov si odniesli aj niekoľko nápadov a inšpirácií, ktoré využijú na svojich hodinách a podelia sa o ne s kolegami.
At the beginning of October, Miss Fabriciová, Mrs Hribová and Mr Lukačín visited International School of Poznan via programme Erasmus+. They observed chemistry, biology, physics and mathematics lessons, spoke to IB students and teachers and they came back inspired with several ideas they would like to implement in their lessons and share with their colleagues.
Neratovice, Česko
- Typ mobility
- Job shadowing — pozorovanie pri práci
- Účastníci mobility
- Mgr. Dana Kušnírová,
Mgr. Zuzana Trnková - Dátum
- 27. november – 1. december 2023
- Miesto
- Neratovice, Česká republika
- Poskytovateľ
- Gymnázium F. Palackého, Neratovice
- Obsah mobility
- Job shadowing — návšteva školy spojená s konzultáciami a návštevami vyučovacích hodín (dejepis, etika, literatúra)
- Výstup
-
- prezentácia na porade pedagogických zamestnancov,
- diskusia v predmetovej komisii o začlenení nových vzdelávacích foriem a postupov na hodinách DEJ a LIT, využívanie moderných technológií,
- ponuka ďalej spolupracovať s partnerskou školou formou individuálnej aj skupinovej mobility.
V dňoch 27. novembra a 1. decembra 2023 uskutočnili Mgr. Dana Kušnírová a Mgr. Zuzana Trnková návštevu Gymnázia F. Palackého v Neratoviciach za účelom pozorovania pri práci na hodinách dejepisu, etiky a literatúry v rámci projektu Erazmus+. Mali možnosť sledovať využívanie moderných IKT technológií počas vyučovacích hodín, rozprávali sa o fungovaní českého školstva a forme a priebehu maturitných skúšok. Odniesli si nápady a inšpirácie, ktoré využijú na svojich hodinách a podelia sa o ne s kolegami.
On 27 November and 1 December 2023, Dana Kušnírová and Zuzana Trnková visited the F. Palacký High School in Neratovice for the purpose of observing work in history, ethics and literature classes as part of the Erasmus+ project. They had the opportunity to observe the use of modern ICT technologies during lessons, they talked about the functioning of the Czech education system and the form and course of the matriculation exams. They also took away ideas and inspirations that they will use in their classes and share with their colleagues.
Heidelberg, Nemecko
- Typ mobility
- Job shadowing — pozorovanie pri práci
- Účastník mobility
- Mgr. Dana Bugorčíková
- Dátum
- 8. apríl – 13. apríl 2024
- Miesto
- Heidelberg, Nemecko
- Poskytovateľ
- Gymnasium Hölderlin Heidelberg
- Obsah mobility
- Návšteva školy spojená s konzultáciami a návštevami vyučovacích hodín
- Výstup
- Prezentácia kurzu na pedagogickej porade, správa na web, ponuka ďalej spolupracovať s partnerskou školou
V rámci programu Erasmus+ sa zúčastnila hodín nemeckého jazyka a telesnej a športovej výchovy, kde sa rozprávala so žiakmi aj učiteľmi. Spoločne so žiakmi a učiteľmi absolvovala aj mimoškolské aktivity, ktoré ju obohatili. Okrem zážitkov si odniesla aj niekoľko nápadov a inšpirácií, ktoré plánuje využiť na svojich hodinách a podeliť sa o ne s kolegami.
From April 8th to 13th, 2024, Professor Mgr. Dana Bugorčíková visited Hölderlin Gymnasium in Heidelberg as part of the Erasmus+ program. She attended German language and physical education classes, where she engaged with both students and teachers. Together with them, she also participated in extracurricular activities that enriched her experience. In addition to the memorable experiences, she brought back several ideas and inspirations that she plans to incorporate into her own classes and share with her colleagues.
Pozvaní experti
Košice, Slovensko
Súbežne s projektovým stretnutím žiakov a žiačok z poľskej Poznane a žiačok nášho gymnázia v Košiciach prijali v rámci programu Erasmus+ naše pozvanie aj dve expertky z International School of Poznan (ISOP), Anna Dunajska-Weckwerth a Ewa Młodawska-Piątek. ISOP už vyše 15 rokov poskytuje IB diplomový program, v ktorom obidve expertky vyučujú, a tak možnosť zdieľať skúsenosti z praxe predstavovala skvelú príležitosť zlepšiť fungovanie programu aj na našej škole.
Počas týždňa medzi a expertky z Poľska hospitovali na hodinách našich kolegov a kolegýň, ktorí mali následne možnosť svoje hodiny prekonzultovať. Zúčastnili sa tiež pedagogickej porady našich IB učiteliek a učiteľov, kde zdieľali svoje skúsenosti s výučbou v rámci tohto medzinárodného programu a zodpovedali ich otázky. V neposlednom rade pre žiakov a žiačky z triedy IB DP1 pripravili workshop, ktorý bol zameraný na písanie rozšírenej eseje, ktorá je neoddeliteľnou súčasťou IB diplomového programu.
During the project meeting of students from Poznań and students of our school in Košice, two experts from the International School of Poznan (ISOP), Anna Dunajska-Weckwerth and Ewa Młodawska-Piątek, also visited our school through the Erasmus+ programme. For over 15 years, ISOP has been providing education within the IB Diploma Programme, in which both experts are involved, so the possibility of a mutual exchange of experience posed a great opportunity to improve the programme at our school as well.
During the week between 22 and 26 April, the experts from Poland observed the classes of our colleagues and afterwards reviewed their classes with them. They also participated in the staff meeting of our IB teachers, where they shared their experience with teaching in this international programme and answered our teachers’ questions. For our students in their first year of IB DP, our Polish colleagues prepared a workshop focused on writing the extended essay, which is an integral part of the IB Diploma Programme.
Skupinové mobility
Poznań, Poľsko
V dňoch 1. až 6. októbra 2023 sa uskutočnila mobilita žiakov a učiteľov v rámci projektu Erasmus+ Human Ingenuity (Ľudská vynaliezavosť). Desať našich žiačok a jednu našu učiteľku privítalo poľské mesto Poznań. Žiaci boli ubytovaní v hostiteľských rodinách a mali tak možnosť nahliadnuť do bežného života poľskej rodiny.
Naša partnerská škola International School of Poznań pre nás pripravila atraktívny program. Boli sme na rôznych zaujímavých vyučovacích hodinách a potom stredoškolské lavice nahradili tie vysokoškolské na Univerzite Adama Mickiewicza. Na Fakulte biológie sme si vypočuli inšpiratívnu prednášku o parazitoch a zúčastnili sme sa kreatívneho workshopu.
V historickom meste Poznań sme spoznali okrem očarujúceho centra aj futbalový štadión, kde sme sa osobne stretli s významnými hráčmi tímu Lech Poznań. Jednou z top aktivít v meste bola návšteva múzea Enigma Cipher Center. Táto interaktívna výstava nám ponúkla pohľad do fascinujúcej histórie šifrovacieho stroja Enigma, ktorý zohrával kľúčovú úlohu počas druhej svetovej vojny. Mali sme možnosť na vlastnej koži zažiť proces dešifrovania tajných správ a porozumieť úžasnej práci, ktorú vykonali poľskí kryptológovia.
Program nám spestril tiež výlet do Torune — rodného mesta Mikuláša Kopernika — ktoré je na zozname UNESCO. Navštívili sme Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy — múzeum vedeckých objavov. Interaktívne výstavy nám umožnili okúsiť rôzne aspekty vedy a techniky. Po prehliadke očarujúceho starobylého mesta sme deň ukončili návštevou planetária, kde sme mohli pozorovať projekciu vo fascinujúcom realistickom režime.
Posledný deň sme spolu s partnermi z Erasmu pracovali na projektoch v duchu hlavnej témy mobility, vyskúšali sme si prácu s umelou inteligenciou a deň v škole sme ukončili osviežením si vedomostí z chémie počas zaujímavých laboratórnych cvičení.
Naša účasť v projekte Human Ingenuity cez program Erasmus+ nás obohatila nielen o vedomosti a nové zážitky, ale tiež posilnila naše sociálne a medzikultúrne kompetencie.
From October 1 to 6, 2023, a mobility of students and teachers from our school took place within the Erasmus+ Human Ingenuity project. Ten of our students and one of our teachers were welcomed in the Polish city of Poznań. The students stayed with host families and thus had the opportunity to see the everyday life of a Polish household.
Our partner school, the International School of Poznań, prepared a stimulating programme for us. We attended various interesting classes at the school itself and later went to Adam Mickiewicz University. At the Faculty of Biology, we listened to an inspiring lecture about parasites and participated in a creative workshop.
In the historic city of Poznań, in addition to the charming city centre, we got to see the football stadium, where we met prominent players of the Lech Poznań team in person. One of the most impressive attractions in the city was the Enigma Cipher Centre. This interactive exhibition offered us a glimpse into the fascinating history of the Enigma machine, which played a key role during World War II. We had the opportunity to experience firsthand the process of deciphering secret messages and understand the amazing work done by Polish cryptologists.
The programme also included a trip to the city of Toruń — the birthplace of Nicolaus Copernicus — which is on the UNESCO list. In Toruń, we visited the Modernity Center Młyn Wiedzy — a museum of scientific discoveries. Its interactive exhibitions allowed us to experience various aspects of science and technology. After a tour of the charming historical city, we ended the day with a visit to the planetarium, where we could observe a fascinating projection.
On the last day, together with our Erasmus+ partners, we worked on projects related to human ingenuity, the main theme of the mobility. We practised using artificial intelligence and ended our school day by refreshing our knowledge of chemistry in an interesting laboratory practical.
Our participation in the Human Ingenuity project through the Erasmus+ programme enriched us not only with knowledge and new experiences, but also strengthened our social and intercultural competences.
Neratovice, Česko
Vybraní študenti 3. ročníka dostali na prelome a jedinečnú príležitosť zistiť, ako sú na tom s porozumením a používaním českého jazyka. Zapojili sa do výmenného pobytu Erasmus, ktorého cieľom bolo preskúmať našu spoločnú československú históriu — či už pomocou rôznych projektov organizovaných spolu s partnerským Gymnáziom Františka Palackého v Neratoviciach, alebo aj počas spoločných prehliadok a exkurzií.
Študenti českého gymnázia si pre nás pripravili zaujímavý program, ktorý zahŕňal nielen návštevu „kultových“ miest Prahy ako Pražský hrad, Karlov most či Orloj, ale mali sme možnosť prezrieť si Výstavu prvej dámy, Múzeum československých légií i Expozíciu dejín 20. storočia. Krásne a trochu mrazivé chvíle sme strávili aj na zámku Mělník, odkiaľ sme mohli pozorovať sútok Labe a Vltavy, a vyskúšali sme si, ako sa kedysi pracovalo v striebronosnej bani v Kutnej Hore. Náš pobyt sme zakončili obľúbenou českou študentskou aktivitou — kurzom tanca — ktorý ani našich študentov nenechal „sedieť na stoličkách“.
Už teraz sa tešíme, ako našich českých priateľov privítame v apríli na našej škole a v našom meste.
Heidelberg, Nemecko
Náš spoločný projekt s Hölderlin Gymnasium ponúkol opäť skvelú príležitosť na kultúrnu výmenu a osobný rast. Tentokrát pokračoval návštevou našich partnerov v Nemecku. Heidelberg je krásne historické mesto, ktoré je známe svojou univerzitou, kráľovským palácom a malebnou atmosférou. Mesto nám hneď učarovalo a postupne sme spoznávali jeho históriu, kultúru a nádherné zákutia.
V rámci programu sme navštívili aj očarujúce francúzske mesto Štrasburg, kde sme zavítali do Európskeho parlamentu, či historické mesto Speyer s nádhernou katedrálou a úžasným technickým múzeom.
Projektový týždeň priniesol všetkým zúčastneným mnoho pozitívnych skúseností a benefitov. Zoznámenie sa s kultúrou, tradíciami a komunikácia v cudzom jazyku boli pre nás neuveriteľne obohacujúce. Veríme, že naše priateľstvá budú trvať dlho aj po skončení programu.
Unser gemeinsames Projekt mit dem Hölderlin Gymnasium bot erneut eine großartige Gelegenheit für kulturellen Austausch und persönliches Wachstum. Dieses Mal setzten wir unsere Reise mit dem Besuch unserer Partner in Deutschland fort. Heidelberg ist eine wunderschöne historische Stadt, bekannt für seine Universität, das Schloss und die malerische Atmosphäre. Die Stadt hat uns sofort verzaubert, und nach und nach lernten wir ihre Geschichte, Kultur und herrlichen Ecken kennen.
Im Rahmen des Programms besuchten wir auch die bezaubernde französische Stadt Straßburg, wo wir das Europäische Parlament besuchten, sowie die historische Stadt Speyer mit ihrer prächtigen Kathedrale und dem erstaunlichen Technikmuseum.
Die Projektwoche brachte allen Beteiligten viele positive Erfahrungen und Vorteile. Die Auseinandersetzung mit Kultur, Traditionen und die Kommunikation in einer fremden Sprache waren für uns unglaublich bereichernd. Wir glauben, dass unsere Freundschaften auch lange nach Abschluss des Programms Bestand haben werden.
Košice, Slovensko
Projekt Erasmus+ s partnerskou školou z Heidelbergu v Nemecku predstavoval jedinečnú príležitosť na posilnenie medzikultúrneho dialógu a porozumenia medzi žiakmi a učiteľmi z obidvoch krajín.
Pre našich priateľov sme od do v rámci projektu „Národnostné menšiny v strede Európy teraz a pred druhou svetovou vojnou“ pripravili zaujímavý program, v ktorom nechýbali výnimočné stretnutia, návšteva múzeí, synagógy v Košiciach a v Prešove, turistika vo Vysokých Tatrách či prehliadka kaštieľa v Betliari a jaskyne Domica.
Výsledkom spoločného projektu bolo posilnenie partnerstva a priateľstva medzi našimi školami, rozšírenie obzorov žiakov a učiteľov a posilnenie ich jazykových, interkultúrnych a sociálnych kompetencií.
Deutsche Schüler zu Besuch in Košice
Das Projekt Erasmus+ mit der Partnerschule aus Heidelberg in Deutschland war eine einzigartige Gelegenheit, die zur Verstärkung des interkulturellen Dialoges und Verständnisses zwischen den Schülern und Lehrern aus beiden Ländern beigetragen hat.
Für unsere Freunde haben wir von bis zum im Rahmen des Projekts „Nationale Minderheiten in Mitte Europas jetzt und vor dem Zweiten Weltkrieg“ ein interessantes Programm vorbereitet. Den Inhalt bildeten anregende Treffen und Gespräche, der Besuch der Synagoge in Košice und Prešov, die Wanderung in der Hohen Tatra oder die Besichtigung des Schlosses in Betliar und der Höhle in Domica.
Das Ergebnis des gemeinsamen Projekts war die Stärkung der Partnerschaft und Freundschaft zwischen unseren Schulen, die Erweiterung der Horizonte von Schülern und Lehrern und die Verbesserung der sprachlichen, interkulturellen und sozialen Kompetenzen.
Košice, Slovensko
V aprílových dňoch zavládla na Šrobárke príjemná atmosféra, keďže sme privítali špeciálnych hostí z Čiech. Svojou návštevou nás v rámci programu Erasmus+ potešili žiaci a učitelia z Gymnázia F. Palackého v Neratoviciach pri Prahe. Po krátkej zastávke v Bratislave sa rozhodli preskúmať aj náš región.
Náš spoločný projektový týždeň sme naplnili rôznorodými aktivitami, ktoré umožnili našim partnerom bližšie spoznať nielen naše krásne mesto, ale aj okolie. Spoločne sme navštívili Vysoké Tatry, Betliar či Jasovskú jaskyňu.
Musíme povedať, že sme si spoločný program nesmierne užili. Už teraz sa tešíme na ďalší projekt a českých priateľov opäť radi privítame v našich končinách. Tentokrát sa plánujeme venovať spoločnej literárnej histórii, čo určite prinesie ďalšiu zaujímavú spoluprácu.
Košice, Slovensko
Žiaci našej školy hostili na projektovom stretnutí Erasmus+ desať partnerov z poľského gymnázia v Poznani, z IB školy „International School of Poznan“, s ktorými sa už prvýkrát zoznámili práve v Poznani v októbri 2023. Výmenný pobyt, ktorý sa uskutočnil v termíne od do , priniesol radu nových skúseností a zážitkov. Desať poľských žiakov, spolu s ich dvoma učiteľkami — skúsenými expertkami IB, s Ewou Mlodawskou a Annou Weckwerth, strávilo tento týždeň spoznávaním každodenného života na Slovensku.
Ubytovaní vo svojich hostiteľských rodinách, mali možnosť ponoriť sa do našej kultúry. Na hospitáciách v škole zažili trochu atmosféry vyučovacieho procesu. Spoločný program bol plný zaujímavých aktivít, ktoré obohatili nielen našich hostí, ale aj nás. Navštívili sme historické pamiatky a prírodné krásy Košíc a ich okolia. Prežili sme deň vo Vysokých Tatrách a poprechádzali sa po čerstvo zasnežených chodníkoch okolo plesa. Spoznali sme históriu výroby soli v Solivare v Prešove a preskúmali kultúrne bohatstvo mesta Prešov. Hrad Betliar a jaskyňa Domica nám otvorili dvere do minulosti s fascinujúcou históriou a nezabudnuteľnými zážitkami.
Najväčším prínosom tejto výmeny bola vzájomná komunikácia v anglickom jazyku. Žiaci mali príležitosť zdokonaliť svoje jazykové schopnosti a zároveň si vymieňať skúsenosti a názory so svojimi rovesníkmi z Poľska. Tento projekt Erasmus+ nám poskytol nielen nové poznatky a zážitky, ale aj posilnil naše medzikultúrne porozumenie a priateľstvá. Tešíme sa na ďalšie podobné projekty a nové príležitosti na medzinárodnú spoluprácu.
Students from our school hosted ten partners from the International School of Poznan, whom they first met in Poznań during the Erasmus+ project meeting in October 2023. The exchange, which took place from 20 to 26 April 2024, was an amazing source of new experiences and adventures. Ten Polish students, along with their two teachers—experienced IB experts, Ewa Młodawska-Piątek and Anna Dunajska-Weckwerth—spent this week getting to know the everyday life in Slovakia.
Accommodated by their host families, the students from Poland had the opportunity to immerse themselves in our culture. While visiting our school, they experienced classes with our teachers. The following programme was, overall, full of interesting activities that was enriching not only for our guests but us as well. We visited historical landmarks and natural beauties of Košice and the area surrounding it. We spent a day in the High Tatras and walked around one of its lakes on paths cowered in fresh snow. We learnt about the history of salt production in Solivar in Prešov and explored the cultural riches of the city. The manor house in Betliar and Domica Cave opened their doors to the past, providing fascinating history and unforgettable experiences.
The exchange contributed greatly to improving communication in the English language. Our students had the opportunity to improve their language skills and share their experience and opinions with their Polish peers. This Erasmus+ project provided us not only with new knowledge and experiences but also strengthened our intercultural understanding and friendships. We look forward to similar projects in the future and to new opportunities for international cooperation.