Fyzika
Charakteristika predmetu
Výučba fyziky sa podieľa na rozvíjaní prírodovednej gramotnosti žiaka tak, aby využíval nadobudnuté vedomosti, bol schopný klásť otázky a na základe dôkazov vyvodzoval závery, ktoré vedú k porozumeniu obsahu výučby prírodných vied. Na hodinách sa rozvíjajú najmä žiacke bádateľské spôsobilosti, súčasťou ktorých sú aj manuálne a technické zručnosti žiaka, schopnosť formulovať hypotézy, tvoriť závery a zovšeobecnenia, interpretovať údaje a opísať ich vzájomné vzťahy. Učitelia fyziky uprednostňujú metódy a formy, ktoré sa podobajú prirodzenému postupu vedeckého poznávania. Aktívna účasť žiaka sa zabezpečuje najmä riešením problémov a prácou v skupinách.
Cieľ predmetu: Vo vyučovaní je najväčšia pozornosť venovaná práci žiakov — aktivitám, ktoré sú zamerané na činnosti vedúce ku konštrukcii nových poznatkov prostredníctvom prostriedkov informačných a komunikačných technológií. Takéto hodiny sú pre žiakov atraktívnejšie, žiaci sa viac zapájajú do práce a radi objavujú nové. Rastie v nich záujem o vyučovací predmet, dosahujú oveľa lepšie výsledky v učení, v komunikácii s inými a pri riešení problémov.
Voliteľný predmet pre 3. ročník
Cvičenia z fyziky — 2 hodiny týždenne.
Predmet je ponukou pre žiakov, ktorí chcú maturovať z fyziky respektíve majú záujem o štúdium na lekárskych alebo technických fakultách.
Cieľom voliteľného predmetu je zopakovanie, prehĺbenie a doplnenie učiva, ktoré si žiaci osvojili počas dvoch rokov štúdia fyziky. Súčasťou týchto hodín je aj prehĺbenie manuálnych a technických zručnosti žiaka, schopnosť formulovať hypotézy, tvoriť závery a zovšeobecnenia, interpretovať údaje a opísať ich vzájomné vzťahy.
Obsah semináru pozostáva z tematických celkov fyzikálne veličiny a ich meranie, mechanika a časť molekulovej fyziky a termodynamiky. Učivo je doplnené o tému gravitačné pole.
Voliteľný predmet pre 4. ročník
Fyzika — 6 hodín týždenne.
Cieľom voliteľného predmetu je zopakovanie vedomostí a zručností, ktoré žiaci nadobudli postupne počas celého štúdia a majú byť východiskom pre ďalšie štúdium odborov, v ktorých je fyzika profilovým predmetom.
Seminár slúži aj ako príprava na prijímacie skúšky na lekárske fakulty v Českej republike. Obsahom seminára sú témy zo stredoškolskej fyziky 2. a 3. ročníka. Tie sú doplnené tematickými celkami, ktoré sa na hodinách neprebrali, no sú súčasťou cieľových požiadaviek na vedomosti a zručnosti maturantov z fyziky.
Každé maturitné zadanie sa skladá z troch úloh. Charakteristika úloh maturitných zadaní:
- Úloha č. 1 — Žiak teoreticky ozrejmí fyzikálny jav, pojem, vzťah a podobne a rieši jednoduchú úlohu súvisiacu s témou.
- Úloha č. 2 — Žiak rieši štruktúrovanú úlohu, v ktorej aplikuje teoretické poznatky z určitých tematických celkov.
- Úloha č. 3 — Žiak obhajuje svoju experimentálnu prácu súvisiacu s témami zadania, pričom využíva svoj zošit laboratórnych cvičení.
Súťaže
Turnaj mladých fyzikov (TMF)
Turnaj mladých fyzikov je tímová súťaž. Žiaci riešia úlohy, ktorých riešenie nie je známe. Na ich riešenie musia žiaci preštudovať teóriu a realizovať mnoho experimentov. Formát súťaže je zaujímavý v tom, že žiaci výsledky svojho riešenia v roli referenta prezentujú, pričom zvyšné tímy riešenia svojich súperov oponujú alebo recenzujú. Aby tím dosiahol v súťaži úspech, musí vedieť svoje riešenie dobre odprezentovať ale aj vedieť odpovedať na otázky oponenta a recenzenta. V roli referenta, oponenta a recenzenta sa jednotlivé súťažné tímy striedajú a výsledné skóre vznikne súčtom hodnotení tímu v jednotlivých pozíciách. Kľúčom k dobrému výsledku sú znalosti fyziky, dobrý rétorika, tímová práca a rýchle kritické myslenie.
Fyzikálna olympiáda (FO)
Fyzikálna olympiáda je určená žiakom stredných škôl (kategórie A, B, C a D). Organizuje sa v 4 kolách: domácom, okresnom, krajskom a celoštátnom. Žiaci, ktorí dosiahnu na celoštátnom kole najlepšie výsledky, reprezentujú Slovensko na Medzinárodnej fyzikálnej olympiáde.
Fyzikálny náboj
Fyzikálny náboj je medzinárodná súťaž v rýchlostnom počítaní fyzikálnych úloh pre päťčlenné tímy stredoškolákov, ktoré reprezentujú svoje školy. Celá súťaž trvá 120 minút, počas ktorých sa tímy snažia vyriešiť čo najviac pripravených úloh. Náboj nie je o bezhlavej aplikácii nadobudnutých vedomostí zo školy. Úlohy si vyžadujú istú dávku kreativity a dôvtipu.
Ocenenia
- Fyzikálny náboj
-
november 2021 — seniorská kategória — 18. miesto v celoslovenskom kole — Martin Dunca, Martin Marcinčák, Martin Mičuch, René Stráňai a Matúš Gbúrik
školský rok 2020/2021
- Turnaj mladých fyzikov
-
október 2021 — prijatie a blahoželanie prezidentky Zuzany Čaputovej na stretnutí v prezidentskom paláci k medzinárodným úspechom v Gruzínsku — Veronika Ucekajová
júl 2021 — vicemajster sveta medzinárodného kola Turnaja mladých fyzikov (IYPT) v gruzínskom Kutaisi a titul najlepšej ženskej účastníčky turnaja — Veronika Ucekajová
máj 2021 — výberové sústredenie pred Medzinárodným kolom Turnaja mladých fyzikov (IYPT), Veronika Ucekajová bola zvolená ako kapitánka národného tímu — Martin Mičuch, Boris Pasterňak, Matúš Gburík a Veronika Ucekajová
marec 2021 — 1. miesto v krajskom kole, 2. miesto v celoslovenskom kole — Martin Mičuch, Boris Pasterňak, Matúš Gbúrik a Veronika Ucekajová
marec 2021 — 6. miesto v krajskom kole — Martin Dunca, Boris Pasterňák
- Turnaj mladých fyzikov
-
jún 2020 — 3. miesto v celoštátnom kole — Matúš Gbúrik, Daniel Greš a Veronika Ucekajová
február 2020 — 2. miesto v regionálnom kole — Matúš Gbúrik, Daniel Greš a Veronika Ucekajová
školský rok 2019/2020
CERN — Európska organizácia pre jadrový výskum
Študijný pobyt učiteľov prírodovedných vied ZŠ a SŠ a študentov SŠ v CERN v Ženeve
Študijné pobyty učiteľov a študentov organizuje Oddelenie didaktiky fyziky Ústavu fyzikálnych vied PF UPJŠ v Košiciach a Ústav časticovej fyziky v CERN spolu so Slovenskou fyzikálnou spoločnosťou.
Program je veľmi pestrý a zaujímavý. Niektorí mali to šťastie, že sa dostali skoro 100 m pod zem ku detektorom, kde objavili tisíce ton železa a kilometre káblov prepracovaných do najmenších detailov. Iní sa dostali do podzemia k experimentu NA62, kde dostali výklad ku detektorom, ktoré si mali možnosť prezrieť. Videli aj počítačové centrum CERN-u, kde sa zhromažďujú výsledky jednotlivých experimentov. Okrem CERN-u sa zastavili aj vo Winterture (švajčiarske mesto v kantóne Zürich), kde si mohli prezrieť Technoramu, švajčiarske vedecké centrum. Niektorí si mohli prezrieť Bern s rodným domom Alberta Einsteina a navštíviť v ňom Einsteinovo múzeum, iní zas vystúpili na Chamonix. Súčasťou exkurzie je aj prehliadka historickej časti Ženevy, budovy OSN a mnoho iných poznávacích zážitkov.
Čo na to naši žiaci? “Naučili sme sa veľa a videli experimenty, ktoré pripomínajú sci-fi román. Myslím, že nikto z nás by neodmietol ponuku vrátiť sa tam niekedy ako stážista, ci neskôr ako vedec.“
Prehľad študijných pobytov: 02/2008, 04/2008, 11/2008, 04/2009, 09/2009, 09/2010, 06/2013, 08/2014, 10/2015, 06/2017
High School Students Internship Programme
V školskom roku 2019/2020 bola Veronika Ucekajová z 2.D v konkurencii 160 uchádzačov z celého Slovenska vybraná na dvojtýždňový vzdelávací program stredoškolských študentov v CERNe — High School Students Internship Programme. Vzdelávací program sa uskutočnil v dňoch od 15. do 28. septembra 2019 a zúčastnili sa ho spolu 24 slovenských študentov. Študenti mali unikátnu príležitosť spoznať Ústav časticovej fyziky CERN, nakuknúť do fyzikálneho výskumu a špičkových technológií, sledovať prácu výskumníkov a rozšíriť a prehĺbiť si svoje vedomosti a zručnosti prostredníctvom prednášok, workshopov a ďalších aktivít v spolupráci s vedcami a ďalšími študentmi.
Vyučovacie hodiny počas dištančného vyučovania
Ako prebieha dištančné vzdelávanie fyziky u nás? Aj napriek tomu, že sa dištančnou formou vedomosti nadobúdajú ťažko, a je to niekedy veľmi vyčerpávajúce, hodiny fyziky môžu byť veľmi zaujímavé. Žiaci si pripravili v domácom prostredí pokusy na tému ideálny plyn.